Slangen bliver udarbejdet i takt med vi kommer videre i processen.
Fase 1:
”I Fase 1 afdækkes ambitionsniveauet for innovations processen: Hvilke områder skal der
arbejdes med? Og på hvilket niveau skal der sættes ind?”
Vi startede med at lave en brainstorm, og på baggrund af den, udarbejdede vi følgende problemformulering:
Hvordan er det at være mellem 15-18 år og have type 1 diabetes
På baggrund af vores problemformulering, havde vi en forforståelse om, hvad vi troede svaret ville blive. Forståelsen går ud på, at vi tror, at unge med type 1 diabetes, er bange for at skille sig ud fra mængden. Samtidig tror vi, at unge diabetikere har sværere ved, at overholde retningslinjerne for kosten.
Fase 2:
- Hvilke udfordringer giver det i hverdagen, og ved social samvær?
- Hvad er familiens og venners rolle, i forhold til en ung diabetiker?
- På hvilken måde, modtager teenagerne psykisk støtte fra diabetes sygeplejerskerne?
På baggrund af vores problemformulering, havde vi en forforståelse om, hvad vi troede svaret ville blive. Forståelsen går ud på, at vi tror, at unge med type 1 diabetes, er bange for at skille sig ud fra mængden. Samtidig tror vi, at unge diabetikere har sværere ved, at overholde retningslinjerne for kosten.
Fase 2:
Her skal vi undersøge ”hvad brugernes uudtalte behov er. Verden skal ses og opleves med brugernes øjne.”
Vi undersøgte emnet, type 1 diabetes, for at finde ud af noget om:
- Insulin
- Årsager og arvelighed
- Kost og Motion
- Symptomer
- Senkomplikationer
- Behandling
Det gjorde vi igennem diabetesforeningens hjemmeside, anatomi og fysiologi bogen, hjemmesider, sygdomslære bogen, og andre bøger og pjecer.
For at finde ud af hvilke udfordringer, unge med type 1 diabetes, har, i hverdagen og ved socialt samvær, brugte vi en artikel der belyste unges problemområder, og satte den op imod en fortælling fra en ung diabetiker. Vi fandt artiklen igennem Cinahl.
- Insulin
- Årsager og arvelighed
- Kost og Motion
- Symptomer
- Senkomplikationer
- Behandling
Det gjorde vi igennem diabetesforeningens hjemmeside, anatomi og fysiologi bogen, hjemmesider, sygdomslære bogen, og andre bøger og pjecer.
For at finde ud af hvilke udfordringer, unge med type 1 diabetes, har, i hverdagen og ved socialt samvær, brugte vi en artikel der belyste unges problemområder, og satte den op imod en fortælling fra en ung diabetiker. Vi fandt artiklen igennem Cinahl.
Vi fandt litteratur, som forberedelse til vores besøg i klinisk praksis. På baggrund af det, udarbejdede vi spørgsmål, som skal bruges til et interview med en diabetes sygeplejerske, for at understøtte vores sidste punkt i problemformuleringen.
Vi har undersøgt hvordan Calgary Cambridge-modellen fungerer, da vi tog udgangspunkt i den til vores kommunikations øvelse.
Fase 3:
”Alle input fra researchfasen analyseres og kategoriseres. På den måde indfanges overordnede mønstre, og der opstår et billede af, hvilke følelser og motivationer der ligger bag brugernes handlinger, valg og præferencer.”
Vi har analyseret en artikel, i forhold til fortællingen fra en ung diabetiker. Formålet med analysen var, at afklare om vores forforståelse holdt stik. I artiklen var der nogle temaer, hvor vi tog udgangspunkt i nogle af dem, de er følgende:
- Ansvars-flytning fra forældre til den unge
- Frygten for at være anderledes
- Fremtidige helbredsrisikoer
- Forventninger om negative reaktioner på diabetes
- Kosten
- Support/støtte
Og i fortællingen fra den unge diabetiker, var temaerne:
- Føle sig anderledes
- Ansvarsfordelingen mellem forældrene og de unge
- Support/støtte
- Kosten
I forhold til fortællingen og artiklen, er der nogle sammenfald, i det de siger. Mange af de samme problemstillinger, som unge med diabetes oplever, går igen. Det er især indenfor kost, støtte og det at være anderledes, som bliver fremhævet.
Den samme artikel har vi herefter sammenlignet med vores interview, med diabetes sygeplejersken.
I interviewet kom vi ind over følgende temaer:
- Skyldfølelse hos forældrene
- Vigtigheden af at involvere forældrene
- Forskellige reaktioner hos den nydiagnosticeret
- Kosten
- Alkohol
- Kontrol
- Mulighederne for psykisk støtte
Det vi lagde vægt på, da vi sammenlignede dem, var vigtigheden i, inddragelsen af forældrene. Det var der begge steder stor enighed om, spiller en stor rolle for den unge. Blandt andet for at undgå at den unge føler sig alene.
Vi har analyseret en artikel, i forhold til fortællingen fra en ung diabetiker. Formålet med analysen var, at afklare om vores forforståelse holdt stik. I artiklen var der nogle temaer, hvor vi tog udgangspunkt i nogle af dem, de er følgende:
- Ansvars-flytning fra forældre til den unge
- Frygten for at være anderledes
- Fremtidige helbredsrisikoer
- Forventninger om negative reaktioner på diabetes
- Kosten
- Support/støtte
Og i fortællingen fra den unge diabetiker, var temaerne:
- Føle sig anderledes
- Ansvarsfordelingen mellem forældrene og de unge
- Support/støtte
- Kosten
I forhold til fortællingen og artiklen, er der nogle sammenfald, i det de siger. Mange af de samme problemstillinger, som unge med diabetes oplever, går igen. Det er især indenfor kost, støtte og det at være anderledes, som bliver fremhævet.
Den samme artikel har vi herefter sammenlignet med vores interview, med diabetes sygeplejersken.
I interviewet kom vi ind over følgende temaer:
- Skyldfølelse hos forældrene
- Vigtigheden af at involvere forældrene
- Forskellige reaktioner hos den nydiagnosticeret
- Kosten
- Alkohol
- Kontrol
- Mulighederne for psykisk støtte
Det vi lagde vægt på, da vi sammenlignede dem, var vigtigheden i, inddragelsen af forældrene. Det var der begge steder stor enighed om, spiller en stor rolle for den unge. Blandt andet for at undgå at den unge føler sig alene.
Fase 4:
”Den kreative fase bygger på de udvalgte og navngivne mønstre. De er udgangspunktet for
det kreative arbejde og konkretiseringen i denne fase.”
- Hvordan kan problemet løses?
- Hvordan kan problemet løses?
Vi har fundet ud af, at det er et problem, at unge føler sig anderledes, på grund af deres diabetes. Det gør, at de har tendens til at blive ensomme. Desuden har de unge også svært ved, at overholde anbefalingerne for kost. Da de syntes det er svært at være impulsive, og finde ud af hvad man skal spise i sociale sammenhæng, uden at blive stemplet som anderledes, eller nogen der ikke passer deres diabetes ordenligt.
Vi vil foreslå at man laver en kampagne, for at sætte mere fokus på unge med type 1 diabetes, så det kan blive belyst, hvad type 1 diabetes er, og at man kan leve næsten lige som alle andre, uden der skal tages ekstra hensyn. Kampagnen skal køre på TV, busser, busstoppesteder, togstation, sociale medier, for at nå ud til flest mulige. Vi har en ide om, at det vil være godt at bruge et kendt ansigt, som har type 1 diabetes, for at vise, at man kan mange ting, selvom man har diabetes.
Fase 5:
Ingen kommentarer:
Send en kommentar