onsdag den 18. marts 2015

Den Danske Kvalitetsmodel

Den Danske Kvalitetsmodel (DDKM), er et nationalt system til kvalitetsudvikling, på tværs af alle sektorer indenfor sundhedsvæsenet. Et system så man undgår utilsigtede hændelser, i forhold til patienter og personale. (28)

DDKM blev grundlagt i 1990’erne, fordi der blev lavet for mange utilsigtede hændelser i sundhedsvæsnet. Der kom også øget fokus, på den dårlige kommunikation mellem sektorerne. Det var indenrigs og sundhedsministeriet, som valgte at lave et fælles nationalt kvalitetsudviklingssystem, for at sikre ensartethed. (29)

Det overordnede mål var, at bidrage til en høj kvalitet både i forhold til sundhedsydelser, og med hensyn til at sikre kontinuitet og sammenhæng i patientforløb. Man skal samtidig sikre en løbende udvikling, af kvaliteten i alle offentlige sundhedsydelser. Samtidig med, at forebygge fejl og utilsigtede hændelser i sundhedsvæsenet. (28)

DDKM anvender et specielt team, Surveyteam, til at sikre den bedste kvalitet i sundhedsvæsenet. Teamet består af personer, som er uddannet til at varetage opgaven, men som også til dagligt er fagpersoner, som arbejder i sundhedsvæsenet. De kommer aldrig uanmeldt, der er en aftale på forhånd. Surveyteamet interviewer personale og patienter, samt iagtager procedurer og gennemgår retningslinjer. En rapport bliver udarbejdet på baggrund af besøget om, hvordan afdelingen lever op til akkrediteringsstandarderne (standarder for god kvalitet) i DDKM. (30)

Kvalitetscirklen:

Formålet med hele akkrediteringsprocessen er, at sætte en uendelig cirkel af kvalitetsforbedring i gang.

DDKM bygger på den grundlæggende model for systematisk kvalitetsudvikling, som tager udgangspunkt i kvalitetscirklen. Kvalitetscirklen indeholder fire trin.

1. Planlægge, som i DDKM betyder, at der i sygehuset skal foreligge retningsgivende dokumenter, som beskriver, hvordan kvalitetsmålet i den givne akkrediteringsstandard nås. Et eksempel kunne være PRI.

2. Udføre, som betyder, at sygehuset skal sikre implementeringen af de retningsgivende dokumenter. Man skal udføre de angivne retningslinjer.

3. Undersøge, som betyder, at sygehuset skal overvåge kvaliteten af sygehusets strukturer og processer, samt de leverede ydelser.

4.Handle, som betyder, at sygehuset skal vurdere resultaterne af overvågningen, samt prioritere og iværksætte tiltag, hvor der er kvalitetsbrist. (31) 
(31)
Et eksempel på, hvordan DDKM kan blive brugt i forhold til diabetes. Det kan være, at skabe mere fokus på det, hvilket vi ikke syntes, er belyst nok i samfundet. Diabetes foreningen har nogle kampagner kørende, i løbet af året, men det er ikke noget man, som borger lægger mærke til, hvis man ikke selv skal forholde sig til det.(32) I og med, at der ikke er sat nok fokus på dette, kan mange unge føle sig ensomme og anderledes. For at skabe en bedre kvalitet, kunne man lave kampagner som belyser det at have diabetes, for at skabe opmærksomhed omkring sygdommen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar