Den
Danske Kvalitetsmodel (DDKM), er et nationalt system til kvalitetsudvikling, på
tværs af alle sektorer indenfor sundhedsvæsenet. Et system så man undgår
utilsigtede hændelser, i forhold til patienter og personale. (28)
DDKM
blev grundlagt i 1990’erne, fordi der blev lavet for mange utilsigtede hændelser
i sundhedsvæsnet. Der kom også øget fokus, på den dårlige kommunikation mellem
sektorerne. Det var indenrigs og sundhedsministeriet, som valgte at lave et
fælles nationalt kvalitetsudviklingssystem, for at sikre ensartethed. (29)
Det
overordnede mål var, at bidrage til en høj kvalitet både i forhold til
sundhedsydelser, og med hensyn til at sikre kontinuitet og sammenhæng i
patientforløb. Man skal samtidig sikre en løbende udvikling, af kvaliteten i alle
offentlige sundhedsydelser. Samtidig med, at forebygge fejl og utilsigtede
hændelser i sundhedsvæsenet. (28)
DDKM anvender et specielt team, Surveyteam, til at
sikre den bedste kvalitet i sundhedsvæsenet. Teamet består af personer, som er
uddannet til at varetage opgaven, men som også til dagligt er fagpersoner, som
arbejder i sundhedsvæsenet. De kommer aldrig uanmeldt, der er en aftale på
forhånd. Surveyteamet interviewer personale og patienter, samt iagtager
procedurer og gennemgår retningslinjer. En rapport bliver udarbejdet på
baggrund af besøget om, hvordan afdelingen lever op til akkrediteringsstandarderne
(standarder for god kvalitet) i DDKM. (30)
Kvalitetscirklen:
Formålet med hele akkrediteringsprocessen er, at
sætte en uendelig cirkel af kvalitetsforbedring i gang.
DDKM bygger på den grundlæggende model for systematisk
kvalitetsudvikling, som tager udgangspunkt i kvalitetscirklen. Kvalitetscirklen
indeholder fire trin.
1. Planlægge, som i DDKM betyder, at der i sygehuset skal foreligge retningsgivende dokumenter, som beskriver, hvordan kvalitetsmålet i den givne akkrediteringsstandard nås. Et eksempel kunne være PRI.
2. Udføre, som betyder, at sygehuset skal sikre implementeringen af de retningsgivende dokumenter. Man skal udføre de angivne retningslinjer.
3. Undersøge, som betyder, at sygehuset skal overvåge kvaliteten af sygehusets strukturer og processer, samt de leverede ydelser.
4.Handle, som betyder, at sygehuset skal vurdere resultaterne af overvågningen, samt prioritere og iværksætte tiltag, hvor der er kvalitetsbrist. (31)
(31) |
Ingen kommentarer:
Send en kommentar